Toimitusjohtajan katsaus

Olemme lähellä, näemme kauas

Elämme ajassa, joissa ilmastonmuutos on jokaisen huulilla ja kaikilta meiltä odotetaan tekoja kestävämmän huomisen eteen. Meillä energiantuottajana ja –toimittajana on tässä merkittävä rooli. Vastuullisuus kulkee mukana kaikessa toiminnassamme ja iloksemme voin todeta meidän ottaneen viime vuonna taas monia merkittäviä askeleita kohti hiilineutraalia Turkua, puhtaampaa energiaomatuntoa ja asiakkaidemme entistä parempaa energiahyvinvointia.

Vuoteemme mahtui kaksi merkittävää saavutusta. Saimme lähes 70 uutta kollegaa, kun hankimme liiketoimintakaupalla Fortumilta Naantalin voimalaitoksen käyttö- ja kunnossapito -liiketoiminnan itsellemme. Nyt meitä on lähes 340 ammattilaista viemässä Turku Energiaa ja tavoitteitamme eteenpäin.

Saavutimme myös etuajassa vuodelle 2020 asettamamme tavoitteen. Olemme jo vuosien ajan panostaneet pitkäjänteisesti uusiutuvien energianlähteiden lisäämiseen ja päästöjen vähentämiseen ja nyt jo yli puolet myymästämme sähköstä ja lämmöstä on tuotettu uusiutuvilla energianlähteillä. Tämän tavoitteen saavutimme ennen kaikkea Naantalin uuden voimalaitoksen valmistumisen, ja sen käyttämän biopolttoaineen myötä. Vuoden lopussa laitokselle valmistui uusi kuljetinjärjestelmä, joka mahdollistaa biopolttoaineiden tuomisen myös meriteitse.

Lokakuussa saimme juhlistaa Artukaisten uuden höyryntuotantolaitoksen vihkiäisiä. Laitos tuottaa alueen merkittäville teollisuusyrityksille biopolttoaineilla tuotettua höyryä ja kaukolämpöä, ja auttaa näin myös asiakkaidemme matkaa kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Hankimme viime vuonna myös lisää tuuli-, aurinko-, ja vesivoimaa tavoitteenamme nostaa uusiutuvien osuutta tulevina vuosina edelleen matkalla kohti kokonaan hiilivapaata tuotantoa. Seuraavat tavoitteemme olemme asettaneet vielä korkeammalle.

Kysyimme myös asiakkailtamme miten olemme työssämme onnistuneet. Tulokset yllättivät ja ilahduttivat, saimme kiitosta ja arvokasta palautetta toimintamme edelleen kehittämiseksi. Myös toimitusvarmuutemme säilyi edelleen erinomaisella tasolla ja taloudellisesti vuosi vastasi pitkälti odotuksiamme.

Tästä on hyvä jatkaa huomiseen.

Timo Honkanen
Turku Energia